קייטנה זה לקטנים? (חלק ב)

בכתבה הקודמת סקרנו מספר חלופות להעסקת הנוער בחופש הגדול. חשבנו להוסיף רעיונות, עם קצת נופך משלנו

מוזיאונים

יותר ויותר מרכזי בילוי, בתי ספר, מוזיאונים ועוד, מכוונים עצמם לתת מענה לקבוצת גיל זו של העשרה, עם שיעורים ותוכניות מותאמות. שזה נהדר במקרים רבים, אבל עלול להכביד ולו רק לוגיסטית. למה הכוונה לוגיסטית? איך למשל יגיעו למקום החוג המרוחק? הם בוגרים צעירים אבל הרי אין להם עדיין רישיון נהיגה, ועל הראש של מי נופל ה"תיק" של לדאוג להסעות אל מקום הפעילות? וכרגיל, מי נושא בעול הזה של הלוגיסטיקה? נכון, אתם…  הפעילויות אצלנו, אגב, מתקיימות און ליין- מהבית! לבירור פרטים

עקבו אחר  תחומי העניין שלהם

בין אם זה ספורט, אמנות, מוסיקה, דרמה, מחשבים, בעלי חיים, בישול או נגרות, התאימו להם תכנית קיץ ושאפו למצוא כזו שמתאימה להם כמו כפפה ליד. קבוצת הכדורגל המקומי, הטניס, או לחילופין -פיתוח אפליקציות במחשב (קודינג) עשויים להציע דברים מפתיעים ואגב, האם ידעתם שאפליקציות ניתן לפתח בכל נושא שבעולם כמעט? ובנוסף לאפליקציות אנו מציעים מגוון של העשרות כמו למשל בעיצוב? רק אומרים

שאלו אותם איך הם מעדיפים "לקבל" את הפעילויות שלהם ואולי תופתעו

מעבר לתחומי העניין, חשוב מאוד לתת מענה לצרכים שלהם בכל הנוגע לאופי הפעילויות. מתבגרים רבים מתחבטים בכל הנוגע למקום שלהם בעולם ומאוד חוששים להיחשף (לביקורת למשל) אם תשאלו אותם, הם יודו כי היו מעדיפים את הנוחות שמאפשרת התנסות מהמחשב מבלי להיחשף לקבוצה חדשה של ילדים. הבית מאפשר חשיפה לחברה חדשה בסביבה מבוקרת ובטוחה, באמצעות לימודי און ליין מהמחשב בבית. הקבוצות שלנו מאפשרות חשיפה והיכרות עם בני נוער מכל המינים הדתות והמגזרים, מה שלא היה מתאפשר במסגרות אחרות.

עודדו אותם ללמוד מיומנות חדשה. זה ישתלם להם מהר מאוד

אם המתבגר/ת שלך יודע/ת לפתח אפליקציות, לפני שתוכלו להגיד ג'ק רובינזון עבודה משתלמת מאוד מאוד תהיה בפתח, שתתגמל אותם הרבה מעבר לשכר בייביסיטר …

עודדו יזמות

עודדו אותם/ן לקחת חלק בכל תכנית מאורגנת, אל תחדלו לשנן להם/ן את המנטרה שכדאי להם/ן ליצור את מקום  העבודה שלהם בעצמם/ן. זה עובד. "אתם לא מבינים" כלשונם איזו חשיבה כלכלית יש למתבגרים ולמתבגרות של היום. נכון שהמתבגר/ת הפרטי/ית שלכם יכול/ה להציע את שירותיו/יה בשכונה כמוביל/ת כלבים כבר היום, אבל כמפתח/ת אפליקציות- השמיים הם הגבול. צפו בסרטון של אחד מבוגרינו, איתי פנקס שלמד אצלנו ומספר על דרכו המרתקת.

עודדו אותם להיות חניכים

זוכרים את השוליות של ימי הביניים מלימודי ההיסטוריה? אותם נערים ש"הלכו אצל הסנדלר" בעירם, עבדו בחינם במשך עשור וכך רכשו את המקצוע? אז כיום, ברור שלא מדבר על טווחי זמן בסדר גודל כזה, אבל הרעיון הוא רעיון לא רע בכלל. עודדו אותם/ן להיות חניכים/ות מתמחים/ות

אי אפשר להמעיט בערך צפיה בעבודה "אמיתית", של איש מקצוע. למשל: בתחום התכנות. עודדו אותם לבקר במקום העבודה של חברכם התכנת למשך יום יומיים או במשך כמה שעות. זו הזדמנות נהדרת בשבילם ועשוי "להפעיל כמה גלגלים בראש" חוויה כזו יכולה להיות מעוררת השראה ועשויה בהחלט להיות ספקית רעיונות לגבי קריירה עתידית אפשרית. אגב גם אם אין לכם חברים תכנתים, הקבוצות שלנו מאפשרות את זה בדיוק. לבוגרי ובוגרות הפעילויות, אנו מאפשרים להשתלב בעבודה אצלנו כמשתלמים/ות, מה שמסייע מאוד ללמידה ומהווה תפר טבעי בינה ובין יישום. ליווי של מנטורים כמו שאיתי פנקס מספר הוא חלק מתהליך הלמידה אצלנו.

לסיום, בלי כמה מילים על ה"אני מאמין" החינוכי שלנו אי אפשר… זה לא סוד שאנו מאמינים ושואפים להעניק ערך מוסף למשתתפים בתכניות שלנו. חשוב לנו שעצם ההשתתפות בתכנית תעניק לנערים ולנערות הרבה מעבר למה שניתן לכתוב בסילבוס זה או אחר. הניסיון מראה שזה מצליח והמשתתפים מפיקים ערך מוסף, בונוס לחיים אם תרצו, שבא לידי ביטוי ברכישת כישורים מגוונים כמו: חשיבה המצאתית, עיצוב,אחריות, עצמאות, יזמות והעצמה אישית.

 

תגובות

השאר תגובה