מספר דברים שלא ידעתם על Alice

נעים מאוד, תכירו את Alice שהיא סביבת הפיתוח הראשונה, שאנו מציגים לתלמידים שלנו ושבאמצעותה הם מבצעים את האפליקציות הראשונות.

Alice? מי (או מה) בכלל זו  Alice ?

מדובר בסביבת פיתוח תלת ממדית, מונחית עצמים, שבניגוד לסביבות פיתוח ותכנות ישנות, היא מסייעת מאוד בהצגת נושא הפיתוח לקהל צעיר ואף לסטודנטים.

"לימודי תכנות זה מסובך" אז זהו, שלא.

לימודי תכנות עברו מהפך בשנים האחרונות ואנו  כמובן למדנו את הנושא ופיתחנו תכניות לימוד המותאמות לילדים ונוער. ומעתה, סביבת הפיתוח שבעבר השתמשו בה סטודנטים, הותאמה לקהל היעד החדש -הילדים והילדות שלכם.

כמה מילים על המכחול

הלוגו של alice
הלוגו של Alice

יצירת אפליקציות אינה שונה בהרבה מיצירת אומנות. ולכן אפשר לתאר את הכלי המשמש לכתיבת הקוד (קודינג) כ "מכחול". המכחול הזה הוא כלי העבודה בו משתמשים הילדים בשמונת המפגשים הראשונים בקורסים שלנו. ונכון,  כמו שסיפרנו, שמו Alice, כן, כמו Alice מארץ הפלאות, וההוכחה היא: כזה הוא גם הלוגו שלו, שמזכיר מאוד את אליס מהאיורים המלווים את הספרים של לואיס קרול.

כי תכנות Old school זה "פאסה"

אם אתם מתכנתים מקצועיים, לולאות אין סופיות שנגזרות מאלגוריתמים מסובכים הן "כוס התה" שלכם, זכותכם. תיהנו. אם אתם אנשים "נורמאליים", ודאי יותר קשה לכם להתחבר אל שורות קוד לא ברורות וודאי לא להכריח את הילדים שלכם ללמוד אותן, אם הם לא ממש חייבים.  בAlice   הילדים שלכם רוצים ללמוד! כי היא בנויה אחרת.

אז מה ה"סיפור" של Alice ?

זהו, שהסיפור של Alice הוא סיפור. המוח האנושי כנראה בנוי להתמודד טוב יותר עם סיפורים, ורצוי כאלו עם המחשה גרפית (זאת אומרת ציורים) מאשר עם בליל מוזר ולא ברור של אותיות ומספרים

ממשק סיפורי עוזר להבין את העקרונות

הממשק של Alice הוא סיפורי ומבוסס על אובייקטים גראפיים, וזה כוחו. הסיפוריות והגרפיקה ממחישות לילדים בקלות את העקרונות ועוזרות מאוד לדלג על הקשיים, מה שמקל על המעבר בין סביבת Alice לסביבות הפיתוח הבאות, היותר מופשטות, אותן הם ילמדו בהמשך. במילים אחרות: בAlice  הילדים לומדים לשלוט בעקרונות התכנות, באופן כמעט טבעי ומבלי להזיע…

אז איך בונים סיפור בתכנות ?

עבודה בAlice מבוססת על בניית סיפור בציר זמן (או בעגה המקצועית של יוצרי סרטים, בניית Storyboard) התלמידים יוצרים סיפור מבוסס ציר זמן, באמצעותו הם משייכים התנהגויות לאובייקטים,  ויוצרים למעשה עלילה, בדומה לסיפור העלילה ב"אליס בארץ הפלאות" וכך, לפני שתספיקו לאחר לפגישה הבאה שלכם, הארנב שפיתח ילדכם באמצעות הסביבה, יקדים אתכם, עם אפליקציה מושלמת פרי ידיו.

מה היתרונות של Alice  לילדים ונוער?

הסביבה פותחה במקור בכלל עבור סטודנטים, אבל אנשי מקצוע גילו שהיא אופטימלית לצורך .לימוד יסודות התכנות תכנות לגילאי יסודי ומעלה

ניתן למנות סיבות רבות להתאמה של Alice  לילדים וביניהן:

  •  המבנה הסיפורי שלה, אחד העקרונות עליהם מושתת הממשק שלה
  •  קישור חזק לעולם המושגים של ילדים (כמו למשל סיפורי ילדים, חיות)
  •  Alice מאפשרת המחשה של מושגים מופשטים.
  •  הממשק ב Alice  מוכר מאוד לילדים ומאוד ידידותי
  •  ב Alice יש גרירה של פקודות ולא הקלדה מייגעת, מה שמונע טעויות ובאגים מעצבנים ומקל על ילדים
  •  ב Alice יש ספריית אובייקטים לבחירה ולא צריך "להמציא את הגלגל", או לשלוף ארנב מהכובע, כי הוא קיים כבר בספרייה…
  •  תהליך העבודה מאוד מובנה וברורהנה השלבים העיקריים בעבודה עם Alice
  •  יוצרים עולם
  •  מוסיפים לעולם אובייקטים
  •  יוצרים פעולה – מכניסים לפעולה הוראות לפי הסדר
  •  יוצרים אירוע שקובע מתי הפעולה תתרחש – שקורה לפעולה – מתי ואיך היא תקרה

וואלה. יש אפליקציה.

מקצת מהיתרונות של הסביבה ביחס לסביבות אחרות

  •  Alice נראית מאוד פשוטה וילדותית, ויחד עם זאת אפשר לעשות אתה דברים מאוד מורכבים
  •  היא מתאימה לקהל יעד רחב (בנים ובנות כאחד)
  •  היא מאוד פשוטה וידידותית וקל להמחיש באמצעותה עקרונות חשובים בתכנות.
  •  מורים מדווחים כי תלמידים מאוד אוהבים לעבוד בסביבה, עד כדי כך שהם מסרבים לעזוב את מעבדת המחשבים
  •  הוכח כי סביבה מונחת עצמים מהווה בסיס מעולה לסביבות פיתוח תכנות בהמשך.

עיקרון הפשטות בAlice

בניגוד לסביבות תכנות קודמות, כמעט ולא צריכים לכתוב בסביבת אליס, רק לגרור
הוראות ופעולות. את עקרון הגרירה הילדים מכירים מממשקים רבים אחרים ,הכול צבעוני ויפה, נותן תחושה שמדובר במשחק ולא בעבודת תכנות משמימה.

עקרון הפשטות מוכיח את עצמו

אנחנו מלמדים נושא שהוא מסובך ולפעמים משעמם, בצורה שהילדים יוכלו ליהנות ממנה, מתוך
הבנה שכדי שילדים ילמדו וירצו ללמוד הם צריכים לאהוב את מה שהם עושים. ויש לנו "קבלות":
הילדים נהנים ולא אחת קורה שהם מסרבים לעזוב את מסגרת הלימוד.

מה הקשר בין הרעיון של "מנהיגים ברשת" וסביבת הפיתוח Alice?

יש קשר ישיר בין סביבת הפיתוח  ובין איך אנו תופסים את דמות המנהיגים ברשת
והעבודה ב Alice מדגישה את הפן המנהיגותי. התלמידים שולטים ללא עוררין בסיפור שהם יוצרים, בגיבורים שלו, בהתנהגות שלו והכל נובע מהקו המנחה:  "בתוכנה שלי אני מחליט". "אני בוחר איך דברים נראים. יש לי אחריות."

לאתר של Alice
http://www.alice.org/index.php

הוסף תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *