בנות מתכנתות?

האם חינוך הבנות משפיע על בחירת המקצוע בעתיד?

רשמה סאוג'אני, עורכת דין ופוליטיקאית אמריקאית, טוענת שאנחנו מגדלים את בנותינו להיות מושלמות ואת בנינו להיות אמיצים, ולכן בנות פוחדות לקחת סיכונים. בכל מקום שתסתכלו נשים אמיצות הן אלו שהצליחו. בשנות התשעים פסיכולוגית אמריקאית בשם קרול דוואק בחנה איך בנות ניגשות למשימה לעומת בנים. היא מצאה שדווקא בנות מבריקות התייאשו מהר מהמשימה. ככל שהIQ שלהן היה גבוה יותר, כך ויתרו הבנות מהר יותר. בנים מבריקים לעומת זאת מצאו משימות קשות כמאתגרות וממלאות באנרגיות. לרוב הסתבר שהבנים הכפילו את המאמץ כדי להצליח.

איך זה ייתכן? הסיבה לכך אינה העדר של יכולת מצד הנשים. הסיבה היא שנשים חונכו לשאוף לשלמות ולפרפקציוניזם, ולכן הן נזהרות יותר. כך שאם יש משרות תכנות רבות פתוחות בשוק העבודה, רוב הנשים לא יגשו אליהן עד שתהיינה בטוחות במאת האחוזים שיצליחו.

בנות מפתחות

האם כדאי לחנך את בנותינו אחרת?

לדעת רשמה סאוג'אני המייסדת של הארגון הטכנולוגי "Girls who code", תעסוקת הנשים תוכל להשתנות, רק אם יחנכו את הבנות להיות אמיצות במקום להיות מושלמות. בדיוק בשל הסיבות הללו החליטה סאוג'אני להקים בשנת 2012 חברה שנקראת "בנות שמתכנתות" ("girls who code"). היא מצאה שבכך שהיא מלמדת אותן לתכנת היא בעצם מלמדת אותן להיות אמיצות, מעזות ולא הססניות.

כיצד לימוד תכנות מסייע בתעוזה ובלקיחת סיכונים?

תכנות הוא תהליך ארוך הדורש לשים את הפקודה הנכונה במקום הנכון. לפעמים ההבדל בין הצלחה לכישלון הוא ממש קטן. נדרשים הרבה מאוד נסיונות עד שמה שתכננת לבנות ולהקים מצליח ומתעורר לחיים. פעולת התכנות דורשת התמדה, התמודדות עם חוסר שלמות (העדר פרפקציוניזם), לקיחת אחריות ועוד. במחקר שערכה הפסיכולוגית קרול דוואק היא בחנה התמודדויות של בנות עם תוצרים שאינם מושלמים. במחקר התגלה שתלמידות בכיתה ה' לא מראות חלק מן העבודה גם אם הן התקרבו מאוד לפתרון, ואילו בנים כן יציגו את תכניתם למורים על אף הידיעה שהם לא הגיעו לפתרון המלא, הפתרון המושלם.

איך נדאג לא להשאיר את הבנות מאחור?

רשמה סאוג'אני מוכיחה במהלך תכניתה מזה ארבע שנים שבנות שילמדו להיות אמיצות יצליחו להפיק תוצרים מרהיבים ויבנו אפליקציות ואלגוריתמים מצוינים. חשוב שנזכור שלא ניתן להשאיר את הבנות מאחור. חייבים ללמד אותן בבתי הספר להיות אמיצות ולא לחשוש מהעדר שלמות. הן צריכות לדעת שהן מוערכות לא כי הן מושלמות, אלא כי הן אמיצות. כשבנות תלמדנה לא להיות מושלמות, תיפתחנה אפשרויות נוספות לחברה כולה.

מטרת התכנית של רשמה סאוג'אני היא שבנות ידעו לבטא את עצמן באמצעות תכנות. הרבה אנשים חושבים על תכנות כעל מתמטיקה יבשה, אבל למעשה לימוד תכנות מלמד על תהליך למידה באופן כללי. ברוב הכיתות תלמידים לא יודעים למה הם לומדים. בתכנות תלמידים לומדים לעומק את הקונספט, לומדים על תהליך עיצוב, איך להפוך רעיון למשהו מוחשי, איך לקחת רעיונות מורכבים מאוד ולפשט אותם, איך לקחת באגים שונים ולתקנם, איך לשתף פעולה עם חברים וכדומה. בנוסף לימוד התכנות מחייב התמדה כשהעניינים לא מתקדמים כמצופה. התכונות הללו חשובות לתחומי חיים רבים ולאו דווקא לתכנות. לא משנה באיזה תחום עיסוק יבחרו אותן בנות לכשיגדלו הן לבטח ישתמשו בכישורים שרכשו בלימודי התכנות בצעירותן.

הוסף תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *