התכנית

מה זה סקראץ'?

רבים הגיעו למסקנה, שללמוד לתכנת זה כמו ללמוד שפה חדשה. לומדים לקרא, לכתוב ולדבר תכנות, אבל בעיקר לומדים את הלוגיקה של שפת המחשב. כמו בלמידת כל שפה, ככל שלומדים אותה מוקדם יותר כך קל יותר לילדים להשתלב ואף טבעי יותר. מצד שני ידוע ששפת תכנות היא שפה קשה ומוקפדת, ומהווה אתגר למבוגרים, קל וחומר לצעירים.

סביבת הפיתוח סקראץ' מאפשרת לתלמידים ללמוד את דרך החשיבה של מתכנת ללא הצורך בהתמודדות עם כתיבת שורות פקודה מורכבות. את הפקודות גוררים ומחברים כמו לגו, ונשארים עם החופש ללמוד, להבין, ליצור וליהנות.

סקראץ' נוצרה ב-2007 באוניברסיטת MIT בבוסטון, ארה"ב, אוניברסיטה מובילה בתחום המחשוב עוד מתחילת המאה העשרים ועד היום, המכילה מעבדה מהמתקדמות בעולם לחקר בינה מלאכותית. כיום סקראץ' בשימוש פעיל של מיליוני תלמידים ברחבי העולם, ומתורגמת לעשרות שפות. (מתוך הרצאתו של מיטש רזניק, מיוצרי סקראץ, בטד, "ללמד ילדים לתכנת").

מהם תכני הלימוד?

במהלך התכנית יתנסו הילדים בבניית משחקים, סיפורים אינטראקטיביים וסרטונים תוך לימוד אבני השפה הבסיסיים של תכנות, כגון: אירועים, תרשימי זרימה, תנאים, לולאות ומשתנים. כמו כן יתנסו הילדים בעיצוב דמויות מקוריות משלהם בעזרת כלים גרפיים, תוך תשומת לב לעקרונות תנועה ואנימציה.

סביבת הלימוד ומבנה המפגשים מעודדת התקדמות אישית והיא אינה תחרותית. אין חלוקת ציונים, אין מטלות ואין מבחנים. התקדמות התלמידים נשענת בעיקר על רצון הילדה או הילד לדעת, לגלות ולהתקדם. המשתתפים בתכנית יבצעו משימות בעזרת המדריכים ובסיוע תרגילים מונחים.

אין צורך בידע מוקדם או ביכולות, כישורים מיוחדים. עם זאת, כל ילדה או ילד שירצו להתקדם מעבר לתכנים בתכנית וליצור פרויקטים אישיים ומקוריים, ימצאו צוות תומך ובעל יכולת במפגשים עצמם ומעבר לזמן המפגש.

מה תדעו לעשות בסוף התכנית?

במהלך התכנית יתקדמו הילדים מפרויקט לפרויקט, ובכל פרויקט ירכשו עוד ועוד כלים הכוללים תכנות, תכנון, בנייה ועיצוב משחקים. בסוף התכנית יהיה לילדים ידע נרחב בחשיבה נכונה ליצירת תכנת מחשב, וכן יקבלו הילדים תמונה ברורה של דרכי חשיבה מסוג זה. תוצרי התכנית יהיו כל התוכנות שפיתחו הילדים במהלך הקורס.

יחידות

פירוט יחידות הלימוד

01
יחידה ראשונה – אירוע, פקודה, תסריט: היכרות עם סביבת הפיתוח; פקודות וסדר פקודות (Commands); דמויות (sprites); צירי ה-X וה-Y במציאות דו-ממדית. פרויקט - בניית נגן
02
יחידה שנייה – תנאים ולולאות, אבני היסוד: אם-אז(If Statement); אם-ואם לא (If-Else); חזור מספר פעמים (for); חזור עד ש... (While). משחק - תפוס ת'תולעת
03
יחידה שלישית – תזמון. סיפור אינטראקטיבי: שאל והמתן (read); משתנים (Var's).פרויקט – סיפור אינטראקטיבי.
04
יחידה רביעית – הנפשה: יצירת דמות במצבים שונים; עמידה (idle) הליכה (Walk cycle); קפיצה. פרויקט – סרטון מקורי.
05
יחידה חמישית – משחק: תכנון, עיצוב ויישום: יצירת משחק – איך באים רעיונות; תכנון משחק עיצוב המשחק; תכנות המשחק. משחק – הדבורה והצוף.