למה כדאי ללמוד תכנות כבר בגיל צעיר?

חשבתם פעם איך היה נראה העולם שלנו ללא המחשבים, ללא התכנות, ללא מכשירי הסלולר החכמים? צודקים. קשה לדמיין את עולמנו ללא התכנות ותהליך האוטומציה ההולך ומתפשט במאה ה-21.

מקצועות שנעלמים ומקצועות שנולדים 

מחקרים מראים שמקצועות רבים, כגון: פקידים בבנק, פקידים רפואיים, סוכני ביטוח וכדומה עומדים להיעלם מהעולם בעשורים הקרובים, אבל ברור לכולם שנזדקק למתכנתים ולאנשי מחשבים שיפתחו עוד ועוד תוכנות. החוקרים קרל בנדיקט פריי ומייקל אוסבורן בחנו איזה מקצועות עשויים להיעלם עקב תהליכי האוטומציה וגילו בין היתר שמקצועות כגון: ברוקרים, פקידים בבנק, מרכזנים ופקידים נמצאים בסכנת הכחדה. למעשה, 47% מהמועסקים בארה"ב כיום עובדים במקצועות עם עתיד בעייתי. על כן ברור לכולם שידע בקודינג (תכנות) יכול בהחלט לסייע להתמודד עם הבעיה.
אם כך האם כדאי להתחיל תכנות כבר בגיל הילדות או שכדאי לחכות וללמד תכנות רק את האנשים הבוגרים? מחקרים מוכיחים שכניסה לעולם התכנות כבר בגיל צעיר מעודדת ומפתחת אצל הלומדים כמה כישורים חשובים לחייהם הבוגרים. בין היתרונות הללו, ניתן למנות את היתרונות הבאים:

עולם ללא גבולות
לימוד תחום התכנות מעודד ומפתח יצירתיות בשל העובדה של תוכנית אחת ניתן לכתוב מספר פתרונות ובצורות שונות. כמו-כן, העובדה שכתיבת אפליקציה דורשת רק רעיון, ידע ומחשב מאפשרת למפתחים לממש את יצירתיותם באופן כמעט בלתי מוגבל. ניקח לדוגמה אפליקצייה חכמה ופשוטה כמו סייפי . זאת אפליקציה מתקדמת המיידעת אותך בדיוק היכן ילדיך נמצאים. כל שעליך לעשות הוא להכניס את הטלפונים של ילדיך ולהוריד את האפליקצייה, וכמו שכבר כתבנו נדרשו רק רעיון, ידע ומחשב.

תכנון מגיל צעיר

מחזון למציאות
הילדים הצעירים מבינים בשלב מוקדם יחסית שחשוב מאוד לתכנן מוקדם ושתכנון מוקדם מאפשר להשיג את המטרה ביתר קלות, ועוד יותר מזה הם מבינים שלעיתים ללא תכנון מוקדם קשה ואף בלתי אפשרי להשיג את המטרה. העבודה המתודולוגית והלינארית מקנה לילדים הרגלי עבודה מצוינים ומשפרת את יכולתם.

ניסוי וטעייה
הבדיקה של הילדים מדוע תוכנית אינה פועלת או פועלת שלא כמתוכנן מפתחת אצלם את כישורי החקר. כישורים מעין אלו יהיו טובים מאוחר יותר גם בעבודות חקר למיניהן במקצועות השונים: מדעים, גיאוגרפיה, ספרות ועוד.

אין דבר העומד בפני הרצון
חוויה ראשונית חיובית מהתנסות בתכנות תתחבר לרגש חיובי אצל הילד וגם אם יחליט בעתיד הרחוק לפנות לכיוון מקצועי אחר, הוא לא יעשה זאת מסיבה של חשש מקושי או מחסום שנתקל בו בעבר. להפך, הוא יכיר בתחושת המסוגלות שלו שנרכשה בעבר.
מיותר לציין שכל היתרונות הללו יעזרו לילד גם בתחומים אחרים בחיים.

למידע נוסף היכנסו לעמוד החוגים שלנו >>

ארה"ב וכך גם ישראל מפגרות בתחום התכנות לילדים. במדינות כמו סין, אסטוניה ווייטנאם הילדים לומדים לתכנת כבר מגילאי בית הספר היסודי. לפני מספר שנים נשיא ארה"ב ברק אובמה יצא בקריאה לצעירים במסגרת אירועי שעת תכנות לאומית (Hour of Code) : "אל תקנו משחק מחשב, פתחו אחד; אל תורידו את האפליקציה החדשה, עזרו לעצב אותה; אל תשחקו בטלפון שלכם – תכנתו אותו". מכיוון שכיום, כל תחום מועשר על ידי טכנולוגיה, ברור לכל שתלמידים שיתחילו ללמוד מוקדם, יצליחו יותר.

כדאי לדעת שמחקרים שונים בעולם מוכיחים שתכנות הוא סוג של אלפבית חדש. לדעת החוקרים, תכנות זו עוד יכולת שעלינו לרכוש ולדעת ליישם יחד עם יכולות נוספות שקיימות לנו במאה ה-21. בתקופה זו עלינו ללמוד מיומנויות כמו מתמטיקה וקודינג לצד מיומנויות רכות כמו תקשורת בן אישית וספרות. חשוב לזכור שכל העולם הולך ומתקדם, וכל המכשירים יתנו יותר ויותר אפשרות לתכנת אותם. ייתכן מאוד ש- 15 שנה קדימה מי שלא ידע קצת לדבר עם המכשירים שסביבו ולהגיד להם מה הוא רוצה מהם יהיה מעט אנאלפבית. קצת כמו דור ההורים שלנו עם הטכנולוגיה של היום.

הוסף תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *