קייטנה זה לקטנים? (חלק א)

קייטנה זה לקטנים?

החלטנו לערוך סקר קטן ולא מחייב ושאלנו נערים ונערות בחטיבת ביניים מה הם חושבים על קייטנות, ואלו התגובות שקיבלנו:

ח' לומד בכתה ח' בחטיבת ביניים בבית ספר ממלכתי: "קייטנה זה לתינוקות. אני כבר גדול וכבר מזמן הפסקתי ללכת לקייטנה"

ב' לומדת עם ח' באותה כיתה: "קייטנה זה משעמם. כולם צריכים לעשות אותו דבר ולוקח שעה עגד שהמדריך מתארגן על כל דבר כי הוא צעיר ולא מורה מקצועי ולא יודע איך להשתלט על קבוצה גדולה של ילדים" "והם גם לרוב מאוד לחוצים בגלל זה" מוסיף ח' ששמע את השיחה בצד"אני לא רוצה לנסוע לקייטנה. אני רק רוצה להסתובב." מקוננת ט'

משפטים אלו מבטאים היטב את הלך הרוח בקרב גילאי העשרה המוקדמים (וגם אלו המבוגרים יותר). בני נוער תופסים את הקייטנה כמוסד מדכא, המשך ישיר לבית הספר ומשווים אותו בתודעתם ועיני רוחם לסוג של "עונש חמור מידי" לילדים הצעירים שהם היו.

 

אז מה בתור הורה למתבגר צעיר עלינו לעשות?

האינסטינקט הראשון הוא להיענות לרצון שלהם להישאר בבית ולבהות, לרוב במסך. ללא תיווך או פיקוח הורי כלשהו כמובן שהרי אתם בעבודה רוב היום

אתם מרגיעים את עצמכם במחשבות כמו:" בסך הכול היא יודעת מה טוב בשבילה" אבל אז מתעוררת אצלכם החרדה ה"פולנית" המוכרת:" ידעתי בלבי כי תלמידת התיכון שלי מבוגרת מכדי להתייצב בקייטנה ולקבל שוקו ולחמנייה עם כל שאר הילדים אבל חששתי להאיר אותה לבד כל כך הרבה  שעות ביום" משתפת אם של ילדה מתבגרת.

הדילמה של ההורה למתבגר הממוצע היא מאוד מוחשית: מחד, נכון שקייטנה הייתה מפעילה ומפקחת על המתבגר/ת, אבל יש ערך גם לחופש שניתן לה להסתובב ולחוות עצמאות, "אחרי הכול, זה חופש גדול' אומרים הורים רבים. אבל אליה וקוץ בה: לתת למתבגרים להסתובב ולחוות חופש גדול  עלול להיתרגם  לשעות רבות ולא פרודוקטיביות מול הטלוויזיה או במחשב או בטלפון.

אז מה אפשר לעשות בחופשת הקיץ?

הרי לכם מספר טיפים כדי להתחיל ולחפש פעילויות לנוער בחופשת הקיץ. וכדאי לחשוב מראש ולתכנן כמו בכל מצב של אי בהירות להיערך…כן, כמו בכל מצב של דילמה, בואו ונסקור את החלופות העומדות לרשותנו. ויש, למרבה המזל (-:

מוזיאונים

יותר ויותר מרכזי בילוי, בתי ספר, מוזיאונים ועוד, מכוונים עצמם לתת מענה לקבוצת גיל  העשרה, עם שיעורים ותוכניות מותאמות. שזה נהדר במקרים רבים, אבל עלול להכביד עליכם ולו רק לוגיסטית. למשל? איך יגיעו למקום החוג המרתק אבל המרוחק? הם בוגרים צעירים, אבל הרי אין להם עדיין רישיון נהיגה, ועל הראש של מי נופל ה"תיק" של לדאוג להסעות אל ומ הפעילות? וכרגיל, מי נושא בעול הזה של הלוגיסטיקה? נכון, אתם… אגב, הלימודים אצלנו מתקיימים במתכונת און ליין באמצעות המחשב מהבית.

התנדבות

מרכזי התנדבות מחפשים לעיתים קרובות צעירים ובני נוער   וזה אף פעם לא מוקדם מדי לטפח את רוח היזמות אצל המתבגרת הפרטי שלך. קבוצת גיל זו של גיל העשרה המוקדם עשויה להיות מעבר לגישה למחנה יום כללי ולכן המפתח הוא טיפוח אינטרסים מיוחדים שלך preteen או העשרה יש להיות יצירתיים במציאת תכניות להתאים. אגב, החל מגיל 16 אצלנו, בטקלידרס ישנה אפשרות נהדרת לעבודה מתגמלת עם שכר.

בררו בבית הספר של ילדכם

בתי ספר תיכוניים וחטיבות רבים מפעילים תכניות העשרה מיוחדות במהלך הקיץ ו / או יכולים להציע הצעות להורים על פעילויות הקיץ.

בדקו עם הספרייה המקומית

לרוב הספריות יהיו גם ספרים עם משאבים על פעילויות הקיץ העשרה, כמו גם לוחות מודעות הקהילה עם פליירים פרסום תכניות מקומיות.

בדקו עם מוסדות אקדמאיים בקרבת מקום מגוריכם

מכללות קהילתיות ואוניברסיטאות רבות מארחות תכניות קיץ לתלמידי חטיבת הביניים והתיכון בקמפוסים שלהם. זוהי דרך נהדרת להציג בפני התלמידים האלה התמחויות חדשות, לגרום להם לחשוב על השכלה גבוהה, ועל מה שהם צריכים ללמוד במהלך המשך לימודיהם בתיכון כדי להצליח במכללה או באוניברסיטה.

האם די בפעילויות אלו כדי למלא את כל הקיץ? ממש לא!

אל תהיו מופתעים אם אף תכנית אחת לא תצליח למלא את ימי הקיץ של המתבגרים שלכם. אם יש דבר אחד בטוח בעניין חופש גדול והמתבגר הפרטי שלכם זה שהוא יבהה. והרבה.

האמת? זה לא ממש רע. בהייה זה טוב… כל אחד מאתנו זקוק לזמן בהייה. השאלה היא הכמות. אבן הבוחן  והשאלה שאתם צריכים לשאול היא: כמה זמן ממלאת הבהייה הזו? האם הבהייה היא 90 אחוז מהזמן או חלקיק מזה? והחשוב מכל- מה מפיקים מהבהייה ומהזמן החופשי?

בעינינו יש ערך רב לזמן החופשי וניצול נכון שלו יעודד צמיחה משמעותית שלעיתים לא מתקיימת, עקב האילוצים הרבים שיש בלימודים הסדירים והרשמיים בבית הספר.

פעילות נכונה בזמן חופשה זו הזדמנות פז לפתח בגרות ועצמאות, חשיבה יצירתית והמצאתית, לחוות העצמה אישית, ולפתח בגרות.

אנו מאמינים אדוקים בערכים אלו ובתכניות שלנו יש על הנושא דגש רב, משום שבעינינו זה חשוב כמו החומר הנלמד בבית הספר

לסיכום, תהיו אופטימיים! על ידי טיפה תושייה, אפשר בהחלט למצוא למתבגרים שלנו פעילויות שיהפכו את ימי הקיץ שלו לכאלה שאפילו יהיו מרתקים עבורם/ן, ועדיין יאפשרו להם לשמור קצת זמן חופשי לעצמם/ן.

תגובות

השאר תגובה